Föreläsning

Jag har ju glömt att blogga om föreläsningen jag och lotta var på hos JR hundcenter.
Den handlade om mental träning - tävlingspsykologi.
Den var värd pengarna, men jag tror man får mer om man går privat för henne.
Minns inte ens namnet haha men det var ett dubbelnamn typ Eva-Marie och hon var en jävel på agility.
 
Jag har skrivit ner lite stödord som jag helt enkelt punktar ner här nedan.
Mest för min egna skull.
 
  • Tänk inte på inte.
  • Var medventen om vad du vill träna hos dig själv - först då kan du förändra.
  • Hamna i ett flow i din träning - allt flyter och du får en känsla av kontroll vilket skapar trygghet.
  • Vad tillåter ditt menatala att du presterar egentligen?
  • Tänk utanför boxen - våga utmana dig själv.
  • Kom överens om hur du vill bli bemött efter en dålig runda "fan vad snyggt ställande" och hur du vill ha klimatet vid uppvärmning "du kommer klara rutan lätt" kontra "du kommer aldrig klara rutan när hindret står så nära".
  • Ät mat och drick vatten under tävlingen, precis som du vill att din hund gör.
  • Att visualisera och andas gör att man sänker anspänningen och lugnar sina nerver.
  • Vad är det värsta som kan hända? Överdriv så att det tillslut blir löjligt.
  • Hu reagerar jag på press? föreställ dig att du tävlar VM och att allt hänger på dig kontra tävlingen här och nu.
  • Se möjligheter i problemen. Det spöregnar "vad bra, då ska jag ta detta som en störningsträning så att jag ligger ett steg före nästa gång det spöregnar på en tävling".
  • Du bestämmer själv hur du vill tänka.
  • Peppa dig framför spegeln varje dag i 3 dagar. Förändring?
  • Lyft varandra på träningen - high five!
  • Att våga vinna innebär att våga ta risker.
  • Alla gör vi misstag - på det igen bara.
  • To get more you need to expect more.
  • Jag vill testa, jag vågar försöka, jag har allt att vinna - vi kan detta.
  • Träna upp ditt fokus under din vardag - hitta situationer där du kan komma in i ditt flow och utmana dig själv att hålla fokus längre. Tex "5 minuter till innan jag belönar mig med en kaffe".
  • Visualisering - fantasin skapar förutsättningar - se dig själv lyckas.
    Filma det perfekta utförandet (av dig eller andra) och titta på detta innan du går in på banan.
  • En tanke upprepad i trygghet blir tillslut sann.
  • Ta på dig framgångarnar "jag vann! jag var bäst av alla ekipage idag" istället för "jag vann men på dåliga poäng".
    Skyll dock inte bort motgångarna - analysera vad du måste träna mer på.
  • Desto mer jag tränar, ju mer tur har jag. "vilken tur att hunden tog apportbocken fast den landade framför hindret" Det är inte tur, det är träning. Störningsträning. Tänkande utanför boxen.
  • Ju mer tid du lägger ner på träningen ju bättre blir du.
  • Jag är nöjd med detta mål men jag kommer inte nöja mig förens jag har nått detta mål.

Jag blev peppad av att skriva ner detta.
Jag har bestämt mig för att i Kalmar få hjälp med störningsträningen på momenten i lydnadsklasserna.
Vilka svagheter har vi på olika störningar och vad ser Jonas som positivt och negativt med oss.
Jag vill ha störningar som kan hända på tävlingsplanen, tex en tävlingsledare som går väldigt nära samtidigt som den kommenderar tex.
Så nästa grej jag ska göra är att skriva ner lite störningar jag vet vi kan behöva träna på.

Jag är så kär i dessa bilder. Hon går så förbannat snyggt.

 

 



Kommentarer
Mamma

Håller med....vilket samspel er imellan :)

2014-10-08 @ 08:04:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

amandalundwall

Herregud, det är typ bara hund här.

RSS 2.0